STYMULACJA BAZALNA (od podstaw):

Koncept pedagogiczny Prof. A. Fröhlicha’a

Metoda stymulacji bazalnej narodziła się w latach 70-tych w Niemczech w Ośrodku Opieki Specjalnej. Metoda ma prawie 40 letnią sprawdzoną praktykę w życiu codziennym i terapii stosowanej u dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych z głębokim upośledzeniem umysłowym. Adresowana jest dla osób już w wieku wczesno niemowlęcym jak również dorosłych z syndromem śmierci klinicznej. Stymulacja bazalna pomaga wyrównać brak własnych doświadczeń życiowych osoby z głębokim uu. i za pomocą propozycji własnej aktywności, waloryzuje w maksymalny sposób ruchy własne ( nawet minimalne), wzmacniając w ten sposób jego sens i cel. Za pomocą własnej aktywności i odpowiednio dobranych bodźców pomaga osobie o głębokim upośledzeniu wejść w kontakt z własnym ciałem i światem zewnętrznym. Poprzez własne ciało i jego kontakt z otoczeniem ułatwia się proces ciągłych zmian między JA i ŚWIAT.

Główne cele stymulacji bazalnej to zrekompensowanie braku doświadczeń:

  •  z zakresu samodzielnego poruszania się
  •  w zakresie interakcji z otoczeniem.

Koncept opiera się na doborze optymalnych pozycji, które mają na celu odczucie przez osobę niepełnosprawną maksymalnego komfortu. Pozycje te są proste w wykonaniu i pozwalają na włączenie do samodzielnej aktywności.

 

POZYCJE BAZLNE:

  •  dają poczucie bezpieczeństwa i stabilności 
  •  wspierają centrum ciała
  •  ułatwiają aktywność własną
  •  ograniczają i wyciszają patologię ruchową
  •  wspomagają percepcje własnego ciała 
  •  nie izolują od świata zewnętrznego
  •  przeciwdziałają albo zmniejszają bóle
  •  wspomagają symetrię ciała
  •  stymulują lewą i prawą część ciała
  •  wzmacniają spokój i uwagę
  •  regulują oddech i możliwość relaksu
  •  ułatwiają kontrolę sytuacji
  •  umożliwiają autonomię ( nawet minimalną)
  •  zapobiegają deformację kośćca i odleżynom
  •  synchronizują głowę, ramiona i ręce- normalizuj napięci mięśni.